Prawa pacjentów
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie, masz prawo do
1. Świadczeń zdrowotnych
- które odopowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej
- które udzielane są według przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
- które są natychmiast udzielane ze względu na zagrożenia zdrowia lub życia
- które udzielane sa z należytą starannością w warunkach spełniających wymagania fachowe i sanitarne
- przy udzielaniu których osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej
2. Uzyskania informacji
- o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania a;bo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
- która zostania przekazana także osobom przez Ciebie upoważnionym np. małżonkowi, członkowi rodziny, osobie bliskiej
3. Wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych
- którą wyrazisz po uzyskaniu wcześniej wszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia i leczeniu
- którą w przypadku zabiedu operacyjnego, zastosowania medoty leczenia lub diagnostyki stawrzających podwyższone ryzyko wyrazisz w formie pisemnej
4. Tajemnicy wszelkich informacji z Tobą związanych
5. Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
6. Poszanowania intymności i godności w szczególności w czasie udzielania Ci świadczeń zdrowotnych, w tym:
- obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
- wyrażenia zgody na uczestnictwo innych osób przy udzielaniu Ci świadczęń zdrowotnych (badaniach, konsultacjach lekarskich, zabiegach, operacjach itp.)
7. Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, w tym:
- kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
- dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych
8. Dostępu do medycznej dokumentacji dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych Ci świadczeń zdrowotnych, w tym udostępniania tej dokumentacji również osobie przez Ciebie upoważnionej, np. do wglądu lub w formie kopii albo odpisu
9. Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
10. Opieki duszpasterskiej w czasie pobytu w szpitalu, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub opiekuńczo-lecznicznym, sanatorium uzdrowiskowym czy hospicjum
11. Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie w szpitalu, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub opiekuńczo-leczniczym, sanatorium uzdrowiskowym, hospicjum
Jeżeli Twoje prawa zostały naruszone, są niewłaściwie realizowane lub masz pytania, zadzwoń: 800 190 590
Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta
czynna od Poniedziałku do Piątku w godzinach 08:00 – 20:00